Het onderwijs in godsdienst en levensbeschouwing wordt in het voortgezet onderwijs stiefmoederlijk behandeld. Dit meent Radboud-religiewetenschapper Paul Vermeer, een van de organisatoren van een congres over godsdienst in het onderwijs. Zelfs in scholen die vallen onder het bijzonder onderwijs is van een gedegen curriculum geen sprake, stelt Paul Vermeer. Vermeer is onderzoeker in de empirische en praktische religiewetenschappen, en een van de organisatoren van een landelijk congres in Nijmegen, waarin onderzoekers, docenten en politici met elkaar in debat gaan over het godsdienstonderwijs. ‘Over kennis van religieuze stromingen is weliswaar een kerndoel geformuleerd voor het voortgezet onderwijs, maar scholen vullen dit op veel verschillende manier in.’ Vermeer bepleit een meer systematische aanpak van het vak. ‘Nu kan een school het kerndoel al halen als leerlingen in de aardrijkskundeles iets leren over de woonplaats van moslims in de wereld.’ Meer dan bijzonder onderwijs Wat Vermeer betreft blijft dit vak niet beperkt tot de bijzondere scholen. Ook in het algemeen onderwijs zou godsdienst vaste grond onder de voet moeten krijgen. Volgens hem wordt het gesprek over godsdienst al te snel geschaard onder ‘artikel 23’, het recht op religieuze bijzonderheid van scholen. ‘Maar daar hoort de discussie niet thuis, de rol van dit onderwijs raakt alle scholen.’ Hiermee haakt Vermeer in op het recente pleidooi van onderwijsminister Arie Slob voor meer aandacht voor democratie en burgerschap in het curriculum. ‘Ik ben het met Slob eens. Levensbeschouwing verdient net als democratie brede aandacht.’ Waarom kan geen leerling in Nederland nog om godsdienst en levensbeschouwing heen? Vermeer wijst op ‘de wereld die via sociale media binnenkomt in ieders huiskamer’. ‘Buiten Europa speelt religie een enorme factor in de politiek. Het is van belang dat leerlingen daar een goed beeld van krijgen.’ Ook in eigen land zijn issues waarin kennis van religie onontbeerlijk is, zo wijst Vermeer op de discussie over ritueel slachten of besnijdenis. ‘Daarover kennis ontvangen is een eerste stap naar meer begrip voor de mensen met wie wij hier samenleven.’ Onverdeeld Verdeeld naar de godsdienstles. Congres op vrijdag 8 juni. Campus Radboud Universiteit | Zaal C (bij Gymnasion). Zie hier informatie over het programma. Foto door murdelta via Flickr.